Chi running…en de weg naar blessurevrij hardlopen

DSC_0033De locatie waar we Marion Meesters, Master in Chi Running ontmoeten is goed gekozen. Mooi en rustgevend: Landgoed Kruid & DuinberDSC_0037g is een perfectie locatie voor onze afspraak. Deze 17e eeuwse “rust plaetse”” werd al door stadhouder Willem III gebruikt: voornamelijk als jachtverblijf maar ook om geheime besprekingen te voeren. In later tijden was Prins Hendrik een van de eerste bezoekers van het door Haagse architecten geroneveerde landhuis en landgoed, waar de tuinen ooit gebouwd werden naar het voorbeeld van Versailles.

DSC_0030Vanaf de pakeerplaats van het kasteel naar Marion lopen is al een lastige opgave. We zien in de tuinen veel kunst waaronder een felkleurige groen-gele koe. daar spreken we af. Over het terras waar bruiloften en chique borrels worden georganiseerd lopen we richting tuinen en park. Een stem in de verte doet ons omkijken: het is Marion die ons onderlangs is gepasseerd. DSC_0036Zij had wel de olifant gevonden en bijna waren we elkaar gekruist.

Al snel raken we aan de praat over Chi Running, een fenomeen dat door hardlopers die er niet veel van weten wel eens -ten onrechte?-  als zweverig of “voor recreatieve loper” wordt bestempeld.  Na een enthousiast gesprek over blessures, techniek , plezier in lopen en de misvatting “pijn is fijn en hoort er bij”, krijgen we van Marion een instructie over de basishouding. DSC_0010Net als andere technieken verdiend dit frequente aandacht. Dagelijks even een minuutje aandacht is geen overbodige luxe.

Je loopt vanuit je kern, daar waar de meeste energie in je lijf zit. 100 dagen is een goede basis om een patroon in te laten slijiten, zo verteld Marion ons. “kruintje lang maken, rechtop staan , zodat je je voeten nog kan zien. Marion houdt onze houding nauwlettend in de gaten. Daarna oefenen we vanuit de basishouding het lopen, waarbij we lopen met het lichaam in een schuine lijn vanuit de enkels. Na enige pogingen denk ik het enigszins te pakken te hebben. De hiellandig, ooit geleerd in een grijs verleden is uit den boze. Contact maken met de hele voet en verticale cirkelbeweging maken met de hiel is wat we nu krijgen voorgeschreven. De voet kust het afvalt in plaats van ranselen: alsof je voorzichtig een postzegel van een velletje aftrekt.DSC_0021

Veel onervaren maar ook onervaren lopers kampen vaak met klachten in de onderbenen: Kuit en –achillespees zijn vaak de lichaamsdelen die klappen krijgen door te veelvuldig intensief contact met een harde ondergrond.

Marion Meester: Chi, a way of life

DSC_0022“Ik ben zeker geen zweverig type, maar Chi running verandert niet alleen je lopen, maar is ook een andere denkwijze, het verandert zelfs je leven. Het heeft mijn leven zeker veranderd” vertrouwt de hardloop coach ons toe.

Zelf heeft Marion een goed betaalde baan als manager projectoffice opgegeven om zich in 2010 full-time op Chi running te storten. De wegatlete van AV Suomi (Santpoord-Noord) trainde frequent en was een goede atlete, totdat blessures in de weg stonden. Na het gedwongen uitstappen in 2004 bij haar favoriete hardloopwedstrijd de Berenloop (op Terschelling, zie Leukeloopjes top 50 red.), was voor haar de maat vol. De zoveelste blessure was voor haar het sein om nog 1 ding te proberen. Fysiotherapie, anders trainen of lopen hielp niet.

Via internet stuitte ze op Danny Dreyer, die nog maar net zijn theorie, gebaseerd op de bewegingsleer Tai Chi wereldkundig maakte. Ze mailde frequent, werd gevraagd als instructeur en reisde in 2006 af naar San Francisco voor de eerste “life changing experiment” trainerssessie.  Met het boek van Danny letterlijk in de hand ging Marion fanatiek aan de slag. Ze groeide uit tot de eerste en waarschijnlijk enige Chi Running Master in Nederland. Tegenwoordig geeft Marion veel workshops, heeft ze een video gemaakt en denkt ze over het uitbrengen van een nieuw boek na haar succesvolle “de Kracht van Chi Running”.

Waarom Chi Running

De basis van Chi, combineert de aandacht op het proces van lopen, ontspanning en core stabiliy. Chi Running leert je om efficient en mindful (bewust) te lopen, en beinvloed zelfs je leven positief. En last but not least het is een manier naar blessurevrij lopen. Voor trainingen en cursussen lees hier verder of schrijf je in.

foto’s met dank aan Michel van de Luitgaarden

Over AriBombari

Run for your life, before life runs you!
Dit bericht werd geplaatst in interview, Runnersinfo, training en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Chi running…en de weg naar blessurevrij hardlopen

  1. Rene zegt:

    Ik ben geenszins een expert in hardlooptechniek, maar wil wel graag mijn gedachten geven over Chi Running.

    Ten eerste, ik denk dat twee zaken uitermate belangrijk zijn: 1) iedere atleet krijgt individuele aandacht van een opgeleide expert (trainer) en 2) de atleet moet zelf de behoefte voelen om te werken aan diens looptechniek, ook al kost dat aanzienlijk veel moeite en leidt het eventueel tot tijdelijk verlies aan prestatie tijdens wedstrijden.

    Dit kan natuurlijk ook met meer traditionele training door een door de Atletiekunie opgeleide trainer of een trainer-op-afstand. Helaas ontbreekt het vaak aan de tijd en aandacht van zowel de trainer als diens atleten om te werken aan de looptechniek. Het afwerken van het voorbereidende trainingsschema op een belangrijke wedstrijd, in competitie met het dagelijks leven en werk, maakt dat er weinig tijd overblijft voor techniek.

    Let wel, je kunt je eigen techniek terwijl je hardloopt NIET beoordelen. Je hebt hier altijd een derde voor nodig die zowel de tijd neemt als de kennis en ervaring heeft om te kunnen oordelen (naast de eventuele apparatuur, zoals een slowmotion videocamera; al is het maar een moderne smartphone met 4x slowmotion effect). Daarnaast vraagt het nogal wat van de atleet om zaken op te offeren. De tijd nodig voor looptechniek komt bovenop de tijd nodig voor reguliere training. Verder dient de atleet te investeren in een beter begrip van de looptechniek (lees: zelfstudie) en van zichzelf (lees: zelf-contemplatie). Het lijkt mij dat dit niet vanzelf komt, noch vanzelfsprekend is.

    Ten tweede zou ik graag wetenschappelijke studies zien van gerenommeerde sportwetenschappers over de langdurige effecten van Chi Running, ook nadat de cursus is afgelopen. Zoals we hopelijk allemaal weten gaat er vaak een “placebo effect” uit van cursussen, zeker als die zelf gekozen zijn. Dat effect kan weken aanhouden, maar na enkele maanden is het uitgewerkt en kunnen eventueel nadelige effecten naar boven komen, die alleen kunnen blijken uit een langdurige (blinde) studie door een wetenschappelijk onderlegd persoon met een relevant aantal atleten die enerzijds een Chi Running cursus hebben gevolgd en een controlegroep. De publicatie dient uiteraard kritiek te ontvangen van het wetenschapsveld van sportwetenschappers. Bij voorkeur zou ik meerdere studies willen zien, maar ik begrijp dat dit financieel niet echt haalbaar kan zijn, gezien onafhankelijk onderzoek mij moeilijk te organiseren lijkt buiten doctoraal onderzoek. Onderzoek dat gefinancierd is door belanghebbende partijen heeft uiteraard altijd beperkte waarde, omdat ik vermoed dat de tendens bestaat van “wiens brood men eet, diens woord men spreekt”.

    Nogmaals, mijn gedachten hierover, op dit moment. Altijd blij en bereid om bij te leren, en ook te leren dat mijn gedachten aanpassing behoeven door voortschrijdend inzicht. Ik zal de laatste zijn om te erkennen dat ik fouten maak; ook ik ben “slechts” menselijk.

    Sorry als dit te lang was. Ik stap nu van mijn zeepkistje af…

  2. Rene zegt:

    Aanvulling: dat moest natuurlijk zijn in de een-na-laatste alinea: “Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat ik fouten maak;”.

  3. AriBombari zegt:

    Je zegt heel zinnige dingen Rene, waar ik het ook nog eens volledig mee eens ben. Van mij mag je op je zeepkist klimmen hoor:-)

  4. Hans Verbeek zegt:

    Een goed, objectief, neutraal verhaal over Chi-running. Ga je er mee verder?

    Tweeënhalf jaar geleden volgde ik een workshop “Bewust Hardlopen” dat in grote lijnen gebaseerd is op Chi-running. Opeens waren mijn kuiten ontspannen tijdens het hardlopen, dat was een compleet nieuwe ervaring voor mij. http://hardloperhans.logt.cc/?e=1405
    Die ene workshop was voor mij het begin van een ontdekkingsreis die voorlopig is geëindigd in barefootrunning, hardlopen op blote voeten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s