Nederlanders doen gooi naar Olympische limiet bij marathon van Amsterdam

Drie sterke Nederlandse hardlopers, Khalid Choukoud, Michel Butter en Abdi Nageeye zullen in de 40e marathon van Amsterdam proberen hoge ogen te gooien. En passent is het doel om de limiet voor de Spelen in Rio te halen. 2 uur 11 is de te behalen tijd. Ook de vierde sterkste Nederlander Koen Raymaeckers zal zondag 17 oktober deelnemen. De Nederlanders zullen de aandacht op zich gevestigd zien, waar meestal de Afrikaanse lopers in de strijd om een parcours -of wereld zich in de kijker lopen.

“Ik moet  in staat zijn om te proberen om onder de Olympische limiet te lopen”. Choukoud komt net terug van een trainingsstage  uit Marokko en heeft vertrouwen getankt in een goede wedstrijd in Tilburg . De Hagenaar heeft een PR staan van 2.10.52 (Rotterdam 2014) en heeft er duidelijk zin in.

Nageeye, van geboorte Afrikaan en sinds 2012 Nederlander,  vindt het super dat hij Oranje mag vertegenwoordigen en de OS mag proberen te halen. In 2012 kon ik er nog niet aandenken, maar 2016 is al snel en dan mag je je voor altijd een Olympische atleet noemen als ik het zou halen. Iedereen heeft het ove de limiet, maar stiekem wil iedereen ook beste Nederlander wordt. Dat wil ik ook en ik ga er van uit dat ik dat ook wordt.De man uit Eindhoven heeft een record van 2.11.39 en verbeterd zich nog steeds.

2012-10-21 00:00:00 AMSTERDAM - Nederlander Michel Butter komt over de finish in het Olympisch Stadion tijdens de Marathon van Amsterdam. De Castricummer liep een tijd van 2.09.57. ANP ROBIN VAN LONKHUIJSEN

Amsterdam marathon, Michel Butter in 2012, onder de magische 2.10

Michel Butter heeft in samenspraak met zijn coach gekozen voor een negative split. Van  alle Nederlanders heeft hij de snelste tijd staan: 2.09.58 7 marathons gelopen in Amsterdam. De Castricummer liep in 2012 , in navolging van Gerard Nijboer en Kamiel Maasen, onder de magische grens van twee uur en tien minuten. Daarna kreeg de atleet van  Team Distance Runners te kampen met fysieke problemen.

Op de vraag of hij net zo goed in vorm is als in 2012, zegt Butter: “ik heb dezelfde trainingen kunnen afwerken, maar in 2012 was ik beter qua basissnelheid. Onder goede omstandigheden moet ik wel 2.11 kunnen lopen.

Over AriBombari

Run for your life, before life runs you!
Dit bericht werd geplaatst in Blogverslag hardloop wedstrijd. Bookmark de permalink .

Een reactie op Nederlanders doen gooi naar Olympische limiet bij marathon van Amsterdam

  1. Pingback: Kiyego wint marathon Amsterdam, Nederlander Nageeye loopt limiet | Hardlopen: Leuke loopjes

Plaats een reactie