Trainingsloop door de Delftse Hout

Op het menu stonden vandaag 18 trainingskilometers in voorbereiding op de rotterdam Marathon. De trainingsloop bij AV Waterweg leende zich hier goed voor. Echter in de vroeg morgen had ik weinig trek om langs de winderige waterweg te lopen en na nog een uurtje doorslapen koos ik voor het alternatief: De Delftse Houtloop. Ik kon zodoende voor het eerst sinds lange tijd met mijn vriendin aan de start verschijnen. Zij 1 ronde van 7 km en ik twee rondjes. Met in -en uitlopen zou ik dan aan 18 km kunnen lopen.

Het was leuk om nu eens niet in de voorste gelederen te starten en eens van de omgeving en de lopers om me heen te genieten.

Tussen de krasse knarren

Benno Lokhorst-Houtloop

Benno met een pittige eerste kllometer (wel jammer van die oortjes)

Zo liep ik achter enkele krasse lopers op leeftijd in de categorie 65-82 jaar, waaronder trainer Theo Sijbrandij en haag atleet Fred van der Gon Netscher. nadat ik de eerste kilometer boven de 6 minuten had gelopen met Miranda schakelde ik een tandje bij naar een tempo van  5.15 min per kilometer. Aan de overkant van het water zag ik de eerste lopers al voorbij komen.

richardHolstege-14kmhoutloop

Richard Holstege wint de 14km Houtloop

Thuisloper Richard Holstege van AV40 had er al goed de gang in. Ik speurde naar clubgenoot Benno Lokhorst, die ik niet zo snel zag. later bleek dat hij al op kop lag en een mooie 28.49 klokte bij de 7km (5e) . Holstege zou de 14km winnen binnen het uur.

Tempo consequent opvoeren

In het eerste rondje haalde ik veel lopers in. Het tempo was eigenlijk nog net te langzaam om mooi te lopen. Een ervaren loper versnelde ook langzaam en het duurde even voordat ik hem had bijgehaald. Inmiddels waren we in een groep van een man of vijf terechtgekomen. De ervaren loper en ik lieten de groep achter. Terwijl hij finishte ging ik door voor de 2e ronde. Een jonge loper haalde mij weer bij, maar mijn tempo was omhoog gegaan.  Op het moment dat ik een gebruikt gelletje weggooide in de enige prullenbak in de omgeving kwam hij vol in de wind. Nu was het mijn beurt om achter hem te blijven hangen. Het tempo ging nog wat omhoog  en kwam zelfs tot 4.45 min/km in de laatste kilometers. We finishten beiden naast de atletiekbaan en heerlijk fris kon ik nog 2 kilometers op de baan uitlopen. Miranda was ook tevreden met haar  7km in 42 minuten (ze bleef Fred v.d Gon in een spannende strijd voor). Trainer Theo kwam ik onderweg tegen en had toen een soepele tred. Toen ik het 2e rondje inzette zag ik hem de laatste kilometer wat verkrampt afleggen. Een hoognodig bezoek aan de WC was hier debet aan. Gelukkig kon hij hier na afloop nog veilig en smakelijk (?) over vertellen in de gezellige /gezapige kantine van AV40.

Over AriBombari

Run for your life, before life runs you!
Dit bericht werd geplaatst in Blogverslag hardloop wedstrijd, training en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie