Handige hardloop weetjes

Waarom hardlopen?

  1. Lopers leven langer. Drie keer per week lekker joggen kan zes jaar langer leven betekenen
  2. Het versterkt je weerstand. Je wordt minder vaak ziek (vooral griep hou je buiten de deur)
  3. Je voelt je gelukkig. na 20-45 minuten hardlopen krijg je een behoorlijke scheut endorfine, het gelukshormoon. Ideaal tegen winterdepressies
  4. Goed getrainde hardlopers leveren betere prestaties in bed
  5. Je ziet nog eens wat van Nederland of je omgeving. Ideale manier om je buurt of nieuwe natuurgebieden op een snelle manier te verkennen
  6. Het is een ideale manier om weg te raken van je zorgen of stress  en je hoofd leeg te maken.  De volgende dagen ga je weer met frisse energie naar je werk of studie

Motivatie tips?

Iedereen heeft er in meer of mindere mate last van: Even geen zin om te trainen. Hier een aantal tips om nooit meer een excuus te hebben om een training over te slaan:

  1. Door weer en wind trainen geeft je pas echt een gevoel dat je een prestatie hebt geleverd: jij bent een bikkel en overwint de elementen.
  2. Je voelt je altijd lekkerder na, dan voor de training
  3. Pittige trainingen zijn goed voor je figuur en gezondheid
  4. De concurrentie zit niet stil
  5. De sportschool is duurder (en drukker)
  6. Doorbreek de sleur: Pak eens een ander rondje dan het standaard parcours (Een andere ondergrond is ook wel eens lekker en je traint andere spiergroepen)
  7. Kies een voor jouw leuk hardloopevenement in, dat 1 a 2 maanden later plaats vind. Spreek met vrienden af,  en zet je voornemen (met doelstelling) op social media. Niet motiveert meer dan naar een doel toe te werken
  8. Je krijgt er weer extra energie en een fris hoofd van
  9. In de zon krijg je ook nog een lekker kleurtje
  10. Een pittige training houdt je slankt of laat je die extra kilo’s kwijtraken

Wandelen goede training

De kracht van een goede wandeling stelt je lichaam in staat om kleine aanpassingen te maken die je voeten, knieën en heupen versterken. Lange, stevige wandelingen geven je uithoudingsvermogen bovendien een boost. En wandelen als alternatieve training geeft je lichaam een welverdiende pauze, die kleine pijntjes kan voorkomen. Lees hier hoe je het beste uit een wandeling haalt

Zweet het en je weet het…

Dit jaar was het bij de CPC en in Zandvoort. Maar zo rond het voorjaar gebeurt het elk jaar weer: Plotselinge warmte bij een grote wedstrijd of pittige training. Een omslag van het weer!  Je bent dan blij als je maar 5 kilomter loopt, maar voor een halve marathon kan je voor de nodige problemen komen te staan.

Je hoofd lijkt wel een rode vuurtoren,  en overal komt het zweet over je lijf lopen. Is dat vervelend of gênant? Nee, zweten is prima. Wie veel zweet, is gezond. Zweten helpt je om de overtollige warmte die je lichaam produceert tijdens het hardlopen kwijt te raken.

Zweten opent de poriën en heeft ook een reinigende functie. Bovendien biedt zweet bescherming tegen allerlei slechte bacteriën. Duitse onderzoekers vonden in transpiratievocht het aminozuur dermicidin. En dat goedje bestrijdt bacteriën.

Zo word je bijvoorbeeld beschermt tegen de E-colli-bacterie, die maag- en darmstoornissen veroorzaakt en tegen candida, een lastige en vaak hardnekkige schimmelinfectie die zowel in mond, darm als vagina voorkomt.

Dus als je zweet, denk dan niet..”help!” , maar “joepie, ik ben en blijf gezond!”

Bron: Runnersworld

 Een platte buik?

buikspieren-plattebuikOnderzoekers van de universiteit van Virginia toonden aan dat je bij lopen in een snel tempo wel vijf keer meer buikvet kwijtraakt dan bij lopen in een gematigd tempo, ondanks dat je hetzelfde aantal calorieën verbruikt!

Sneller en gezonder afvallen met een interval training!

Dat komt omdat deze vorm van trainen de verbranding van calorieën verhoogt. Ook je adrenalineniveau gaat omhoog, en dat is een hormoon dat helpt bij de verbranding van buikvet. In de rest van je lichaam ga je ook efficiënter vet verbranden.
Ook ben je meer visceraal buikvet kwijt (het gevaarlijke vet tussen de organen dat de kans verhoogt op o.a. diabetes en hart- en vaatziekten

Na een intervaltraining zal je lichaam nog 24 uur calorien verbranden.
Een tweede voordeel is dat je lichaam er ook scherper zal uitzien dankzij de spieropbouw. Naast vetverbranding is het dus ook de ideale manier om snel conditie en spierkracht op te bouwen.
Je kracht, conditie en snelheid zullen met sprongen vooruit gaan én je vetverbranding gaat omhoog.
Met drie keer 20 tot 30 minuten intervaltraining in de week, kun je  1 kilo per week afvallen, zonder te dieeten! Eet en drink zoals je gewoonlijk doet.
Je zal merken dat na 1 week je lichaam zich al aan het aanpassen is.

– De buikspieren spannen zich op
– De vetverbranding is volop bezig
– Meer kracht en uithoudingsvermogen

Advertenties

4 reacties op Handige hardloop weetjes

  1. Pingback: Zweet het en je weet het… | Leuke loopjes

  2. Pingback: Leven hardlopers korter of langer? | Leuke loopjes

  3. Pingback: Waarom niet lopen (bewegen), niet leuk is | Hardlopen: Leuke loopjes

  4. Maarten zegt:

    Mooie blog, leuke weetjes en goede tips over hardlopen! Meer over hardlopen: http://www.hardlopentips.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s