Checklist voor wedstrijd

Ook als je niet voor de overwinning gaat, moet je goed voorbereid aan de start komen. Deze checklist helpt je op weg, zodat je door alle spanning en prikkels niets vergeet.

Singlet of shirt.. Neem eventueel een reserveshirt mee (bijv. met lange mouwen) als de weersomstandigheden wisselend zijn of je twijfelt over hoe dik je je moet kleden

Loopbroek(je). Zorg dat je het broekje of de tight al eens hebt geprobeerd hebt. Op afzakken of schuren zit je niet te wachten als je in het rood loopt. Handig als er een rits in zit, (eventueel voor gels, powersnoepjes/bars)

Sokken. Draag niet te dikke, niet te dunne en niet te grote sokken, en draag in elk geval geen nieuwe.

Loopschoenen. Het klinkt gek, natuurlijk neem je je loopschoenen mee! Sommigen kleden zich ter plaatse om en komen tot de ontdekking dat de schoenen nog thuis liggen. Tja…Gebruik in geen geval nieuwe schoenen, dan riskeer je blaren. Ze moeten ook goed ingelopen zijn. Bij trails kun je ook nog een extra paar meenemen, voor na afloop. Geen modder in je auto of knellende schoenen.

Oude trui. Neem een oude trui naar de start om je eventueel warm te houden. Die kun je daar rustig achterlaten, of na afloop weer aan trekken.

Een vuilniszak , waar je gaten in knipt houd je goed droog als het regent en je staat te verkleumen in het startvak. ook handig om nat goed in te bewaren voor na de race.

Droge extra kleding . Na afloop koel je snel af, zorg dat je warme kleding bij je hebt

Vaseline/ Huidbescherming Als je langer dan anderhalf uur loopt gaat je huid op bepaalde plekken schuren. Smeer dus een stevige klodder vaseline op tepels, lies, oksels, dijen, bilnaad en andere gevoelige plekken. Ook kun je het op je wenkbrauwen smeren, zodat overtollig zweet niet in je ogen gaat lopen.

Hardloophorloge . Zorg dat je vooraf alles goed hebt ingesteld en de batterij helemaal is opgeladen. Als je onder de startstreep of het finishdoek komt, vergeet niet op het juiste knopje te drukken.

Voeding bij afstanden langer dan 15km – voor, tijdens, of na een wedstrijd – is een energiegel nuttig. Test dit in een training uitgebreid. Voor sommigen valt dit verkeerd. Vooraf of achteraf een banaan of mueslireep is voor sommigen maar niet iedereen een bron voor energie en herstel.

Bidon. Drinken voor, tijdens en na de race blijft belangrijk. Als er geen waterposten onderweg zijn kun je ook

Sportdrank. Vooral achteraf is het belangrijk je vocht, elektrolyten, mineralen en vitamines aan te vullen. Hier zijn ook bruistabletten voor die je in water oplost.

Hardlooprugzak/frontloader. Handig voor lange trails om een waterzak of bidons en voeding in te laden. Dit hoef je niet mee te nemen als je een supersnelle 10 km of minder wilt lopen.

Handdoek. Om het zweet af te deppen of na je welverdiende douche

Deo. Een spray kan na afloop irriteren, gebruik dan huidneutrale deo.

Speldjes, magneetjes bevestigingsstickers -of magneetjes, startnummer band.  Zorg dat je je startnummer goed vastmaakt en niet in de weg zit tijdens het lopen. De speldjes hebben als nadeel dat je shirt kleine gaatjes krijgt. De stickers zijn niet aan te raden met windkracht 7 of hoger zoals ik ooit ondervond

Chip. Bevestig de chip aan je veters of met een elastisch bandje om je enkel. Leg dit al de avond vooraf klaar.

Pet. Beschermt tegen zonlicht en kan bij regen ook voor brildragers nuttig zijn. De meeste warmte verlaat je lichaam via je hoofd, dus ook in de winter is een pet belangrijk. Check voor de start het weerbericht.

Zonnebril Bij intens zonlicht is ook een geen overbodige luxe. Ook als er veel vliegjes of harde wind staat beschermt het je ogen.

Sleutels. Toch fijn als je na je loop weer binnen kan komen. Je kunt ze eventueel door je veters rijgen of in je heuptasje of rits van je broek bewaren

Kleingeld. Een paar euro kan altijd van pas komen.

Toiletpapier. Je weet maar nooit. Net als jij gaat, is het papier op, gebeurde mij ooit in Egmond

plastic tas . Voor je natte kleding

Koud weer

Hardloophandschoenen. Zorg voor een opbergvakje of belt, want vaak heb je het na een kwartier zo warm dat je handen gaan zweten

Thermo (onder) kleding

Beany : een handige lichtgewicht muts die de warmte in je lichaam vast houdt.

Warm weer

Zweetbandjes Polsband en/of hoofdband. Als ze niet strak zitten, kun je de banden beter niet omdoen, dit gaat zwabberen en leid af.

starZonnebrandcrème. Hoe groter de te lopen afstand, des te belangrijker dit is.

Last but not least: je startnummer of je afhaalbewijs.. Voor de verstrooiden en chaoten onder ons

 

Advertenties

2 reacties op Checklist voor wedstrijd

  1. Pingback: Marathon verslag Leiden, deel 1 | Hardlopen: Leuke loopjes

  2. Pingback: Zo bereid je jezelf voor op de Nationale Nederlanden marathon - LivingComfort Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s