Wynfrith Meijwes: onverwoestbare hardloper met discipline

Als ik bijna klaar ben met een baantraining zie ik uit mijn ooghoeken een hardloper het complex van AV Sparta naderen. Ik herken het afgetrainde lijf van Wynfrith Meijwes. Twee jaar eerder zat ik naast hem in de kantine van The Hague Road runners. Biertje erbij en wachtend op de tergend langzame uitslag van het crossklassement. Hij onbedreigd winnaar bij de toppers, ik net buiten de prijzen in de categorie voor de wat oudere hardlopers. Wie was die onbekende loper die uit het niks leek te komen?

Eerste plaats bij 10km NK Schoorl mannen 35+

Dit is de actualiteit: Wynfrith, heeft zojuist een training afgewerkt (bron: Strava) nadat hij de dag ervoor een 10 km wedstrijd heeft gelopen. Niet zo maar een loopje, maar het NK in Schoorl. (Groet uit Schoorl Run). Op de Noord-Hollandse schelpenpaadjes is zijn missie gedeeltelijk geslaagd. Het Nederlandse kampioenschap in de leeftijdsklasse 35 (Wynfrith heeft deze leeftijd sinds kort op de teller staan) is binnengehaald. Met een krappe voorsprong op Nixon Fernandes (PAC Rotterdam) finisht de Voorburger in 32.26. Het tweede deel van de missie, een PR in 32.06 te verbreken, blijft buiten bereik op het redelijk pittige parcours waar de wind zeker geen bondgenoot was.

De data analist die zich ooit voor zijn werk (CBS) in Voorburg vestigde bereid zijn wedstrijden minutieus en grondig voor. De race was dan ook een tactische: het verschil werd volgens plan op het zwaarste deel van het parcours (een pittige heuvel) beslecht. De voorsprong op de concurrentie werd daarna niet meer weggegeven.

Ambitie, drive en resultaten

Terug naar twee jaar geleden de winter van 2015/2016: Wynfrith loopt crossjes  en valt niet alleen op vanwege zijn kracht en snelheid maar ook door zijn sterke en niet alledaagse manier van lopen.

wynfryth_winst duinstrandloop

Duinstrandloop, Den haag: de eerste overwinning

Op dat moment was hij clubloos en niet gehinderd door hardlooptrainers. Ondertussen heeft hij zijn eerste wedstrijd gewonnen: De Duinstrandloop nabij Haag atletiek. De organiserende club vraagt hem om lid te worden.

De prijs voor stijl zal hij niet snel binnenslepen. Toch is er qua loop efficiëntie een wereld van verschil gemaakt door zijn eerste trainer Pim Quist, die hem ook aanmerkelijk sneller heeft gemaakt. Sinds kort is Dick Lam (voorheen Agium runners) de nieuwe trainer, die de progressie van Wynfrith moet gaan voortzetten. Een eye opener voor de geboren Groninger zijn de relatief langzame trainingen (400m intervals in 1,17, alles is relatief red.). Op zich mag de atleet zich sparen, want hij traint maar liefst zesmaal per week, heeft een drukke baan in Amsterdam, is getrouwd én vader van twee jonge kinderen (1,5 jaar).

Geluk na een ongeluk

Wynfrith, die voorheen voetbalde (als keeper!) liep vroeger al vooraan in de trainingen op het voetbalveld. Eenmaal in Voorburg deed hij veel aan bootcamp en ging veel (race)fietsen met  vrienden. Zo belandde hij ook in natuurgebied Meijendel, waar het noodlot toesloeg. Rijdend over een van de bruine ijzeren platen die de weg afdekken werd hij uit het zadel geslingerd. De fietsende hardloper belandde op een paaltje: en verbrijzelde hierbij zijn heup. Wie dacht dat de sportcarriere voor Wynfrith voorbij was had het mis. Dit was pas het begin. Na een operatie (LUMC leiden) en het inbrengen van 7 (!) metalen schroeven in het gewricht volgde een snelle revalidatie. Mogelijk dat het bootcampen – Wynfrith is overtuigd dat alle hardlopers hier veel baat bij hebben- het krachtmens ook hierbij geholpen hebben. Feit is dat nog geen half jaar later een halve marathon (Zoetermeer) binnen de 1.30 werd afgerond.

Aanvankelijk stond de CPC op het programma totdat de noodlottige valpartij roet in het eten gooide. Daarvoor had Wynfrith al een 10 km afgelegd binnen de magische grens van 40 minuten. Aanleiding (zoals vaak bij “bekeerde” hardlopers) was een weddenschap met hardlopende vrienden.   Tijd om stil te staan, na deze 21,1 km. was er niet. Een nieuwe uitdaging werd gevonden in de moeder alle afstanden: de marathon. Dit keer was de 3 uur grens een ambitieus doel voor de gedisciplineerde hardloper. In Amsterdam lukte dit niet meteen: 3.08 uur. Maar in Rotterdam was het wel raak: 2.55 uur. Afgelopen jaar was – inmiddels via een rigide schema bij Haag- Londen het strijdtoneel. Hoewel er – volgens Wynfrith veel –  verval in de race was (doorkomst 1.12 op de halve marathon) finishte hij in een voor Nederlandse begrippen prachtige 2.31 uur. (15e op de jaarranglijst 2017). Het feit dat Wynfrith de gelletjes niet kan binnenhouden tijdens de wedstrijd (na plm. 25 km) is hier mogelijk debet aan. De afgelopen tijd was het vizier weer op kortere afstanden gericht. Zo won Wynfrith in de aanloop de Puinduinrun (9,6 km), waar hij tweevoudig winnaar (en clubgenoot) Jeroen van Aken klopte.

Waar maakte je het verschil? ”Dit was eigenlijk al in de eerste ronde bij de trappen. We gingen hard weg. Heuvelop weet ik dat ik sterk ben, dus op het vlakke moet ik bijblijven. In de afdaling van de tweede trap nam ik veel risico met 2 treden tegelijk omlaag. Jeroen gleed even weg , ik voelde me sterk en kon vervolgens hard door trekken om een beslissend gat te slaan. Dit jaar ben ik sterker op de vlakke stukken.

Lichter ook, maar minder krachtig. Uiteindelijk blijft het toch een energievraagstuk.”

Leuke Loopjes? De puinduinrun,  een zware race, moet je als regionale atleet wel gelopen hebben. Verder vind ik lopen zoals de Meijendelloop (afgelopen november met overmacht door Wynfrith gewonnen in een nieuw parcoursrecord) leuk. Ook de Montferland run vind ik leuk vanwege het heuvelachtige uitdagende karakter.

Wat vind je leuk aan hardlopen? Even valt het stil en moet de Groninger nadenken. “Eigenlijk vind ik een vlakke 10km race over asfalt helemaal niet leuk. Wedstrijden met heuvels of die je echt uitdagen qua lengte en zwaarte spreken me meer aan. “Wat ik wel leuk vind is het feit dat je beseft dat je echt ergens goed in bent.  Zelfs dat je merkt dat je op 35 jarige leeftijd nog veel jonge gasten kan verslaan. Het is ook gaaf om iets te winnen”. Wynfrith houdt duidelijk van doelen stellen en die behalen.

Wat is je doel? Het NK van Schoorl was een belangrijk doel. De volgende race die ik wil doen is  de Venloop (25 maart red.). Ik wil mijn PR van 1.10.30 onder de 1.10 brengen, maar dat zal nog lastig worden. Ik ben nu al aan het plannen voor een marathon in 2019. Zelfs vakanties met familie ben ik aan het overwegen om te verschuiven i.v.m. het lopen van een snelle marathon. Het is duidelijk dat Wynfrith qua wedstrijden de krenten uit de pap zoekt.

Wat is jouw geheim? Gedisciplineerd trainen

Waar kan je niet zonder tijdens het lopen? Mijn sporthorloge

Waar kan ik je s’nachts voor wakker maken? Nergens voor

Hobbies naast het hardlopen? Vrouw & kids, lezen, en speciaalbier

Waar ben je trots op? Dat ik naast het sporten, werken, spelen met mijn kinderen nog steeds genoeg vrije tijd over heb

Gewicht? Tussen de 72 (marathonperiode) en 76 kg

Favoriete training? 8 x 1200m op 10 k tempo met 400 m dribbelpauze of een crosstraining door Meijendel

Baanwedstrijd of cross? Cross, vanwege de afwisseling

Khalid Choukoud of Michael Butter? Michael Butter

Favoriete sporter Milko Djurovski (oud-voetballer bij o.a. FC Groningen red.)

Wat is het verschil tussen voetballers en hardlopers? Bij hardlopers is er toch vaak minder team spirit en beleving. Ook vind ik dat hardlopers vaak geblesseerd zijn en klagen over pijntjes.

Groningen of Den Haag? Groningen

 

 

Over AriBombari

Run for your life, before life runs you!
Dit bericht werd geplaatst in interview en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Wynfrith Meijwes: onverwoestbare hardloper met discipline

  1. Leuke blog! Ik heb Wynfrith bij de puinduin ook nog live mogen aanschouwen. Maar wel heel kort, toen was hij uit beeld……;-)

Plaats een reactie